Menjadi Api

Original source: http://aftinanurulhusna.multiply.com/journal/item/335/Poetry-of-The-Week-Menjadi-Api

Dec 27, ’11 10:23 PM

 
Ya Rabb, sepenuh hati aku bersyukur kepada-Mu…
 
***
Aku bukan mereka yang dicecar hinaan
Aku bukan mereka yang digebuk, dijambak, ditembak
Aku bukan mereka yang deras darah dan air mata bercucuran
Aku bukan mereka yang mengelana dalam kehidupan tanpa naungan
Aku bukan mereka yang tenggelam, terkubur, tergusur
Aku bukan mereka yang terduduk dan gemetar di bawah hujan
Aku bukan mereka yang menengadahkan tangan
Aku bukan mereka yang melintasi dunia sebagai barang, dagangan, buangan
Aku bukan mereka yang belajar mengatakan kata ampun atau tuan
 
Aku bukan mereka yang berada dalam ketelanjangan
Aku bukan mereka yang lelap dengan rasa pahit, sakit, sulit
Aku bukan mereka yang kemudian berani memilih kematian
Selalu menjadi api! Selalu menjadi api! Selalu menjadi api!
Dan aku terbakar!
Aku dibakar sebuah perasaan
Penderitaan manusia adalah kutukan dan manusia asyik bermain-main dengannya
 
27.12.11
 
 

Leave a Reply

